tiistai 26. marraskuuta 2013

Service Safari

Kävin Kupittaan Citymarketissa ja haahuilin karkkihyllyjen välissä uhkarohkeana huolimatta karkkilakostani! J 

Service safari oli mielestäni hankala, koska kyseessä ei ollut palvelu vaan tuote. Aikani tutkiskelin karkkitarjontaa, yritin bongailla cloettan tuotteita, yritin hahmottaa miten karkit yleisesti olivat esillä kaupassa ja miten niitä markkinoitiin asiakkaille.

Karkit olivat kahdessa pitkässä hyllyssä ja ne oli pääasiassa lajiteltu ”teemoittain” eli purukumit, lakritsit, hedelmäkarkit, salmiakit ym omissa rykelmissään mutta taas toisaalta hylly oli hyvin sekava ja värikäs ja Fazerin, Cloettan ym karkit olivat sulassa sovussa sekaisin. Kaikki karkkipussit ovat värikkäitä, värit ilmeisesti vetoavat asiakkaisiin?

Karkkihyllyjen luona ei ollut mainoksia ja asiakkaana jos olisin ollut ostamassa karkkia, olisin vain ostanut sitä mitä minun sillä hetkellä olisi tehnyt mieli. Cloettan tuotteet eivät erottuneet kirjavasta joukosta mitenkään, mutta ei erottunut juuri mikään muukaan brändi…

Karkkihyllyt oli sijoitettu kassojen lähettyville, niin että mahdollisimman moni asiakas kulkisi niiden ohi. Myös aivan kassojen yhteyteen on laitettu pienet karkkihyllyt, joilla yritetään vielä viekoitella asiakkaat tekemään viime hetken heräteostoksia.


Tuotteista ei ole tarjolla asiakkaalle muuta tietoa kuin se, mikä tuotteen paketin ravinto- ja tuotesisältö kertoo.


 - Hanna

1 kommentti:

  1. Mä kävin Salon s-marketissa katsomassa miten cloetta erottuu joukosta. Ja tulos oli ettei mitenkään. Tuotteet ovat samantyylisesti esille kun noissa cittarin kuvissa. Panda ja Fazer täyttävät tuotteillaan hyllyt hyvin, Cloettaa saa etsimällä etsiä. Löysin ainoastaan jotain suklaapallopusseja ja pastilleja. Laivalla Cloettaa näkee enemmän.
    Todellista värien sekamelskaa. Siellä voisi erottua hyvin sillä että pussit olisivat yksivärisiä.

    Jaana

    VastaaPoista