keskiviikko 13. marraskuuta 2013

Palvelumuotoilu tutuksi -teematilaisuus 13.11

Osallistuimme Turun AMK:ssa järjestettyyn Palvelumuotoilu tutuksi -teematilaisuuteen. Tilaisuudessa käsiteltiin mm. mitä palvelumuotoilu on , asiakkaan asema palvelumuotoilussa, miten palvelumuotoilua voi hyödyntää sekä käytiin läpi palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja.

Muistiinpanomme tilaisuudesta:

  • Palvelumuotoilussa tärkeää on yhteiskehittäminen (co-creation)
  • Yleisesti palveluita kehitetään asiakaspalautteen, henkilökunnan sekä markkinatutkimusten pohjalta, mutta itse asiakas jää taka-alalle. Palveluita tulisi kehittää yhdessä asiakkaan kanssa, niin että asiakas on kehityksessä kokoajan mukana.
  • Tulisi selvittää asiakkaan tiedostetut ja tiedostamattomat tarpeet, ennakkoluulot ja rutiinit, jotta voi luoda asiakkaalle lisäarvoa.
  • Palvelumuotoilu on kokonaisvaltainen lähestymistapa, jossa täytyy huomioida sekä asiakkaan että palvelun tuottajan näkökulma
    • asiakkaan näkökulma: hyödyllisyys, helppokäyttöisyys, haluttava/houkutteleva
    • tuottajan näkökulma: tehokas, kustannustehokas, erilaistettu
  •  Palvelupolku
    • 1. kokemus/elämys (aineeton)
    • 2. visuaalinen kuvaaminen
    • 3. idean testaaminen varhaisessa vaiheessa
  • Palvelumuotoiluprosessin vaiheet
    • 1. tarpeet
    • 2. esitutkimus
    • 3. asiakasymmärrys
    • 4. palveluiden strateginen suunnittelu
    • 5. palveluiden ideointi ja konseptointi
    • 6. prototypiointi
    • 7. pilotointi
    • 8. palvelun lanseeraus
    • 9. jatkuva kehittäminen
  • Menetelmät ja työkalut
    • Customer Journey (nykyisen palvelupolun kuvaaminen)
    • Fieldwork (kenttätyö eli havainnointi, vuorovaikutus ja mahdollisesti tutkijan osallistuminen)
    • Verkkoetnografia (esim. some)
    • Asiakasprofiilit, personas (käyttäjäprofiilien luonti)
    • Probes (luotainten eli käyttäjien itsedokumentoinnin hyödynnys, päiväkirjat, videot)
    • Storytelling (tarinat esim. onnistuneesta palvelusta tai brändiin liittyvä tarina)
    • Blueprint (palveluprosessin visualisointi kuvakaaviolla)
    • Bodystorming (palvelutapahtuman näyttely)
    • Storyboard (kuvakäsikirjoitus)
    • Skenaariot (tulevaisuuden käyttötilanteiden kuvaus)
  • Palvelumuotoilun etuja
    • 1. Asiakkaan yksilöllistyminen (erilaisten asiakkaiden tarpeiden huomiointi)
    • 2. Elämyshakuisuus (elämykset, positiiviset kokemukset)
    • 3. Kiristyvän kilpailun aiheuttamat erillaistumistarpeet (käyttäjälähtöisesti suunniteltua, vaikea kopioida)
    • 4. Kannattavuus 
  • Palveluita mitattaessa voidaan hyödyntää mm. seuraavia asioita
    • resurssit, henkilöstö, prosessit, palvelutapahtuman laatu


-Paula, Mirka, Jaana

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti