Tulevaisuuden visiot
"Elintarviketeollisuuden suurimpia haasteita on ennakoida kuluttajien tarpeita ja ostokäyttäytymistä. Näihin
tarpeisiin vaikuttavat yhteiskunnalliset muutokset, kuten yleinen ostovoiman kasvu, ikärakenne,
kansanterveyden tila jne.
Haasteena on myös ymmärtää kuluttajien vaihtuvia ostokriteerejä sekä halukkuutta ja kykyä omaksua uutta tietoa.
Terveysvaikutteisten elintarvikkeiden menestyminen markkinoilla riippuu kuluttajien mielenkiinnosta ja luottamuksesta näihin tuotteisiin. Kaupallinen menestyminen vaatii myös luotettavaa tietoa elintarvikkeen terveellisyydestä samoin kuin läpinäkyvää viranomaistoimintaa uusiin tuotteisiin liitettävien terveysväitteiden hyväksymisen suhteen.
Kuluttajien käsityksiä terveysvaikutteisista elintarvikkeista on selvitetty johtavien suomalaisten kuluttajatutkimusta tekevien tutkimusyksiköiden toimesta käyttäen kirjallisuustutkimuksen sekä kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmiä. Tutkimusten mukaan kuluttajat suhtautuvat terveysvaikutteisiin elintarvikkeisiin varauksellisen myönteisesti ja terveellisyys on nousemassa entistä tärkeämmäksi ruuanvalintaperusteeksi.
Kuluttajanäkökulman huomioiminen tulee yhä tärkeämmäksi tulevaisuudessa, kun elintarvikkeita tullaan kehittämään joukkoruokailutasolta kohderyhmien kautta yksilötasolle. Nykypäivän terveysvaikutteiset elintarvikkeet ovat tärkeä askel tämän kehityksen tiellä.
Tutkimuksen ja teollisuuden haasteena on ryhtyä kehittämään uusia tuote- ja ruokavaliokonsepteja, jotka
soveltuvat geeniprofiiliaan kunnioittavan kuluttajan arvoihin."
Lähteenä: https://portal.mtt.fi/portal/page/portal/Luonnonvarapuntari/Tuotteet1/Elintarvikkeet/493F3E60567A489DE040A8C0033C3AAA
- Hanna
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti