- Perustettu 1862
- 10 suurinta brändiä kattaa 60% myynnistä
- Myyntiä 50 maassa
- 2600 työntekijää 12 eri maassa, 10 tehdasta viidessä eri maassa
Cloettan toimiala:
Cloetta toimii makeisalalla, joka voidaan jakaa sokerikarkkeihin,
suklaaseen, pastilleihin ja purukumeihin.
Päämarkkina-alueet
ovat Ruotsi, Italia, Suomi, Hollanti, Norja ja Tanska. Lisäksi Cloettan
tuotteita myydään ja markkinoidaan 40 muussa maassa.
Makeisala ei ole kovinkaan altis talouden heilahteluille ja
alalla onkin ollut tasaista kasvua.
Yksi menestystekijöistä on ollut tuoda kokoajan uusia
tuotteita markkinoille.
Kilpailijoita:
Kansainväliset yritykset, kuten Haribo, Nestle, Mars/Wrigley, Mondelez (entinen
Kraft foods), Perfetti, Ferrero, Fazer, Orkla ja Toms. Yhdelläkään yrityksellä
ei ole vahvaa asemaa kaikilla Euroopan markkinoilla.
Suomen markkinoilla olevista kilpailijoista olemme kertoneet
enemmän jo aiemmassa postauksessa.
Kulutusmalli
Makeisostokset tehdään usein impulssien varassa. Jopa 80
prosenttiin ostopäätöksistä vaikuttaa myyntipiste, brändi, saatavuus ja
tuotteen sijoittelu. Ostajan kannalta tärkeimmät aspektit tuotteen ostamisessa
on brändi, maku, laatu ja uteliaisuus uusia tuotteita kohtaan.
Tuotannon
menestystekijät
- sitoutuneet työntekijät
- toimitusluotettavuus
- hyvä hygienia
- korkea ja tasainen laatu
- joustavuus
- kustannustehokkuus
Kuluttajat valitsevat brändin, joka vastaa heidän omiin
tarpeisiinsa. Cloettan tuotteet ovat tarkoitettu:
- Hetkiin, jotka luovat ylellisyyttä ja nautintoa jokapäiväiseen elämään (esim. Ahlgrens bilar)
- Energiaksi aterioiden välille (esim. Kex-suklaa ja Sportlunch-patukat)
- Terveyttä edistämään (esim. Jenkki ja XyliFresh)
- Kipeään kurkkuun tai hengitystä raikastamaan (esim. Läkerol ja King
Linkki vuosikertomukseen: http://www.cloetta.com/en/files/Cloetta-Annual-Report-2012.pdf
T: Hanna
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti