keskiviikko 13. marraskuuta 2013

CLOETTA pähkinänkuoressa

Lueskelin Cloettan vuosikertomusta 2012 ja siellä oli tosi paljon tietoa Cloettasta, toimialasta yms! Linkitän sen tänne blogiin mutta tässä nyt joitain sieltä nappaamiani asioita:

  • Perustettu 1862
  • 10 suurinta brändiä kattaa 60% myynnistä
  • Myyntiä 50 maassa
  • 2600 työntekijää 12 eri maassa, 10 tehdasta viidessä eri maassa


Cloettan toimiala:
Cloetta toimii makeisalalla, joka voidaan jakaa sokerikarkkeihin, suklaaseen, pastilleihin ja purukumeihin.

Päämarkkina-alueet ovat Ruotsi, Italia, Suomi, Hollanti, Norja ja Tanska. Lisäksi Cloettan tuotteita myydään ja markkinoidaan 40 muussa maassa.
Makeisala ei ole kovinkaan altis talouden heilahteluille ja alalla onkin ollut tasaista kasvua.
Yksi menestystekijöistä on ollut tuoda kokoajan uusia tuotteita markkinoille.

Kilpailijoita: Kansainväliset yritykset, kuten Haribo, Nestle, Mars/Wrigley, Mondelez (entinen Kraft foods), Perfetti, Ferrero, Fazer, Orkla ja Toms. Yhdelläkään yrityksellä ei ole vahvaa asemaa kaikilla Euroopan markkinoilla.
Suomen markkinoilla olevista kilpailijoista olemme kertoneet enemmän jo aiemmassa postauksessa.

Kulutusmalli
Makeisostokset tehdään usein impulssien varassa. Jopa 80 prosenttiin ostopäätöksistä vaikuttaa myyntipiste, brändi, saatavuus ja tuotteen sijoittelu. Ostajan kannalta tärkeimmät aspektit tuotteen ostamisessa on brändi, maku, laatu ja uteliaisuus uusia tuotteita kohtaan.

Tuotannon menestystekijät
  • sitoutuneet työntekijät
  • toimitusluotettavuus
  • hyvä hygienia
  • korkea ja tasainen laatu
  • joustavuus
  • kustannustehokkuus

 Segmentointi
Kuluttajat valitsevat brändin, joka vastaa heidän omiin tarpeisiinsa. Cloettan tuotteet ovat tarkoitettu:
  • Hetkiin, jotka luovat ylellisyyttä ja nautintoa jokapäiväiseen elämään (esim. Ahlgrens bilar)
  • Energiaksi aterioiden välille (esim. Kex-suklaa ja Sportlunch-patukat)
  • Terveyttä edistämään (esim. Jenkki ja XyliFresh)
  • Kipeään kurkkuun tai hengitystä raikastamaan (esim. Läkerol ja King






T: Hanna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti