Cloettan osuus Suomen makeismyynnistä on yli neljännes.
Heidän visionsa on “To be the most admired satisfier of Munchy Moments”. Toki
Cloettan myynti on jo huikea, mutta jäin vain miettimään, että kenelle he
haluavat tuottaa näitä naposteluhetkiä? Kaikilleko? Esimerkiksi Haribon (yksi Cloettan
kovimmista kilpailijoista) mainonnasta jää kuva, että tuotteet on suunnattu
eritoten lapsille.
Makeismyynnissä on se hyvä puoli, että sitä voi myydä melkein
missä vain ja kenelle vain. Olin aikaisemmin pohtinut teemamme aihetta ”health
promoting products” ja aloin miettimään Cloettalle uusia potentiaalisia
asiakasryhmiä.
Asiakasryhmiä voisi löytyä kuntosaleilta ja –keskuksista tai
esimerkiksi urheiluseuroista. Tämä tarkoittaisi toki myös uusien terveyttä
edistävien tuotteiden kehittämistä ja lanseerausta. Esimerkkeinä voisi olla
vaikka urheilu- ja palautusjuomat ja patukat tai muut ”herkut”, jotka sisältäisivät
runsaammin proteiinia. Tästä voisi syntyä myös uutta yhteistyötä erilaisten
yritysten kanssa.
Kuvittelin, että Cloetta lähtisi tuottamaan uusia, terveyttä
edistäviä tuotteita ja loin User Personas –työkalun avulla käyttäjäprofiilin.
Name: Annukka
Virtanen
Ikä: 26
Asuinpaikka: Turun
keskusta
Perhe: Asuu
yksin
Harrastukset: Kuntosali,
leffa-illat
Lempipaikat
Turussa: Stadium –liike Hansassa,
Elixia Centrum, jokiranta sekä kauppatori.
Annukka on
asunut Turussa nyt 4 vuotta. Hän on päätoiminen opiskelija, mutta on
osa-aikaisena töissä eräässä raaka-ruokaan erikoistuneessa liikkeessä.
Vapaa-ajallaan hän käy Elixian kuntokeskuksessa treenaamassa tavoitteellisesti.
Hän on erittäin kiinnostunut ravinnosta ja terveellisestä elämäntavasta.
Treenin, töiden ja opiskelun lisäksi hän nauttii leffa-illoista, joita hän
viettää usein ystäviensä kanssa. Tuolloinkin he pyrkivät syömään terveellisiä
ja ravintorikkaita naposteltavia, joita he valmistavat itse.
Annukka
on erittäin tyytyväinen elämäänsä juuri nyt, mutta yksi asia häntä mietityttää.
Koska terveellisten ja ravintorikkaiden naposteltavien ruokien valmistukseen
menee liiaksi aikaa, eikä hän ehdi niitä aina tehdä, haluaisi hän ne jotenkin valmiina.
Tarjonta on laajentunut ja aina ei ehdi miettimään ravinto-arvoja niin
tarkkaan, eikä tiedä mitä ostaa. Hän haluaisin helpotusta tähän asiaan.
- Eeva
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti