tiistai 19. marraskuuta 2013

Sosiaalinen media markkinoinnin välineenä

Sosiaalisen median pelisäännöt markkinoijalle

Sosiaalinen media on erilainen kuin massamedia ja siellä toimivat eri lainalaisuudet. Sosiaalisen median pelisääntöjä markkinoijalle ovat:
  • Keksi muita puheenaiheita kuin omat tuotteesi ja yrityksesi
  • Anna ensin ja pyydä vasta sitten
  • Olet mitä julkaiset - ja mitä muut sinusta puhuvat
Sosiaalisessa mediassa kustannustehokkainta markkinointia syntyy silloin, kun verkon käyttäjät jakavat markkinoijan viestiä vapaaehtoisesti edelleen. Tämä onnistuu ainoastaan silloin, kun viesti on niin mielenkiintoinen, että syntyy halu sen jakamiseen.

Miten sosiaalista mediaa voi käyttää markkinoinnissa?

Markkinoinnissa on aina kyse asiakassuhteiden luomisesta ja hoitamisesta. Saavuttamasi tulokset ovat riippuvaisia siitä, kuinka hyvin onnistut tavoittamaan oikeita ihmisiä ja rakentamaan luottamuksellisen suhteen heidän kanssaan. Markkinointi sosiaalisessa mediassa ei tässä suhteessa poikkea muista markkinointikanavista.

Aloita luomalla pysyvä läsnäolo sosiaalisessa mediassa

Sosiaalista mediaa käytetään markkinointiin osallistumalla niihin asioihin, joita varten sosiaalinen media on olemassa. Myös yritykset voivat julkaista sisältöä, rakentaa verkostoja ja käydä keskusteluja sosiaalisen median avulla. Sosiaalinen media on myös mainosmedia, ja mainostilaa voi ostaa esimerkiksi Facebookista.
Markkinointia varten sinulla on oltava pysyvä läsnäolopaikka organisaatiollesi niillä sosiaalisen median sivustoilla, joita haluat käyttää asiakassuhteiden luomiseen ja hoitamiseen. Tällainen pysyvä läsnäolopaikka on esimerkiksi yrityksen Facebook-sivu. Facebook-sivulla voit julkaista sisältöä, käydä keskustelua ja sitä voi myös hyödyntää mainonnan saapumissivuna erilaisten asiakkaille suunnattujen ehdotusten viestimisessä.

Julkaise sisältöäsi sosiaalisessa mediassa

Sisällön julkaiseminen on sosiaalisessa mediassa toteutettavan markkinoinnin ensimmäinen vaihe. Asiakkaiden tarpeita vastaavan sisällön julkaiseminen omilla sivustoilla ja niiden lisäksi sosiaalisessa mediassa on nykyaikainen vastine mainonnalle. Verkossa sisältöjen näkyvyys ostajille ei perustu maksettuun mediatilaan, jolloin markkinointiviestinnässä voidaan käyttää monia erilaisia sisältöjä ilman kustannusten karkaamista.
Esimerkkejä palveluista, joissa voit julkaista omaa sisältöäsi ovat:
  • YouTube  (videot)
  • Facebook  (blogiartikkelit, videot, valokuvat)
  • SlideShare (presentaatiot, artikkelit)
  • LinkedIn
  • Twitter
Sisällön julkaisu sosiaaliseen mediaan lisää viestinnän tavoittavuutta verkossa, kun asiakkaasi voivat kohdata julkaisemaasi sisältöä myös omien verkkosivujesi ulkopuolella. Samalla kasvavat mahdollisuutesi tulla löydetyksi hakukoneista, etenkin jos julkaiset viestiäsi monessa eri muodossa (esimerkiksi tekstimuotoiset artikkelit, e-kirjat, valokuvat ja videot).

Yhdistä maksettu media ja ilmainen media

Sosiaalinen media on kehittymässä merkittäväksi mainosmediaksi. Uusien mainosmuotojen edelläkävijä on Facebook-mainonta, jonka ulottuvilla on jo lähes miljardi ihmistä. Facebook-mainonta on jo muuttanut verkkomainonnan perusteita, sillä Facebook-mainonnan kohdistaminen ei perustu katseltuihin sivuihin tai sisältöihin, vaan käyttäjään ja hänen itsestään kertomiinsa tietoihin.
Markkinointi sosiaalisessa mediassa voi sisältää maksettua mainontaa ja vapaaehtoiseen jakamiseen perustuvaa ilmaista mediaa.

Luo suhteita ja keskusteluja

Huomionarvoisen sisällön julkaiseminen auttaa luomaan suhteita. Kun olet saanut yhteyden tavoittelemiisi ihmisiin, voit käydä keskusteluja yksittäisten henkilöiden tai ryhmien kanssa. Jotkin sosiaalisen median sivustoista tarjoavat mahdollisuuden myös omien ryhmien muodostamiseen, jolloin samasta aiheesta kiinnostuneet voivat helposti liittyä keskusteluun.
Asiakaspalvelu on yksi sosiaalisen median mahdollisuuksista. Luonteeltaan monisuuntaiset ja yhteisölliset työvälineet soveltuvat erinomaisesti asiakkaiden ongelmatilanteiden ratkaisemiseen, ja yrityksen oman asiakaspalveluhenkilöstön työpanos ei välttämättä ole ratkaisevassa roolissa asiakkaiden ratkaistessa monia ongelmia jakamalla yhteistä tietämystään.

Ohjaa ostajat sinne, missä heille voidaan myydä

Huomion ansaitseminen on myynnin ensimmäinen vaihe, ja sosiaalinen media on tehokas kanava mielenkiinnnon herättämiseen. Konkreettisia tuloksia syntyy kuitenkin vain, mikäli kiinnostuneet ostajat osataan sopivissa kohdissa poimia ja ohjata oikeisiin paikkoihin, joissa heille voidaan myydä. "Myyminen" voi tässä yhteydessä tarkoittaa paitsi konkreettista tuotteen tai palvelun hankintaa, myös asiakkaan muunlaista siirtymistä ostoprosessin vaiheesta toiseen.
Markkinoijan omat verkkosivut, mahdollinen blogi ja käytettävät sosiaalisen median sivustot muodostavat digitaalisen markkinoinnin arkkitehtuurin, jossa jokaisella kokonaisuuteen kuuluvalla osalla on oma roolinsa. Omat verkkosivut soveltuvat erilaisten sisältöjen julkaisuun ja toisaalta tuloksia tuottavien konversiopisteiden ylläpitoon, sosiaalisen median sivustot toimivat useimmiten eräänlaisina laajennuksina ja paikkoina asiakaskontaktien luomiseen ja osittaiseen hoitamiseen. Tärkeää on paitsi valita kokonaisuuteen sisällytettävät osat, myös rakentaa niiden väliset integroinnit siten, että ne muodostavat tehokkaan sisäverkon ihmisten ja sisältöjen siirtämiseksi sinne, missä tulosta on tehtävissä.

Sosiaalisen median strategia

Tulokselliseen markkinointiin sosiaalisessa mediassa ei riitä, että luot organisaatiollesi käyttäjätilit ja profiilit (Facebook-sivu, LinkedIn-sivu jne.) ja julkaiset niiden kautta satunnaisesti jotain sisältöä. Sosiaalisessa mediassa on kyse kuuntelusta, keskusteluun osallistumisesta ja arvon tuottamisesta muille keskustelijoille. Tavoitteenasi on luoda ja ylläpitää suhteita organisaatiosi toiminnan kannalta oikeiden ihmisten kanssa.


-Hanna


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti