Sosiaalisen median pelisäännöt markkinoijalle

- Keksi
muita puheenaiheita kuin omat tuotteesi ja yrityksesi
- Anna
ensin ja pyydä vasta sitten
- Olet
mitä julkaiset - ja mitä muut sinusta puhuvat
Sosiaalisessa mediassa kustannustehokkainta markkinointia
syntyy silloin, kun verkon käyttäjät jakavat markkinoijan viestiä
vapaaehtoisesti edelleen. Tämä onnistuu ainoastaan silloin, kun viesti on niin
mielenkiintoinen, että syntyy halu sen jakamiseen.
Miten sosiaalista mediaa voi käyttää markkinoinnissa?
Markkinoinnissa on aina kyse asiakassuhteiden
luomisesta ja hoitamisesta. Saavuttamasi tulokset ovat riippuvaisia
siitä, kuinka hyvin onnistut tavoittamaan oikeita ihmisiä ja rakentamaan
luottamuksellisen suhteen heidän kanssaan. Markkinointi sosiaalisessa mediassa
ei tässä suhteessa poikkea muista markkinointikanavista.
Aloita luomalla pysyvä läsnäolo sosiaalisessa mediassa
Sosiaalista mediaa käytetään markkinointiin osallistumalla
niihin asioihin, joita varten sosiaalinen media on olemassa. Myös yritykset
voivat julkaista sisältöä, rakentaa verkostoja ja käydä keskusteluja
sosiaalisen median avulla. Sosiaalinen media on myös mainosmedia, ja
mainostilaa voi ostaa esimerkiksi Facebookista.
Markkinointia varten sinulla on oltava pysyvä läsnäolopaikka
organisaatiollesi niillä sosiaalisen median sivustoilla, joita haluat käyttää
asiakassuhteiden luomiseen ja hoitamiseen. Tällainen pysyvä läsnäolopaikka on
esimerkiksi yrityksen Facebook-sivu. Facebook-sivulla voit julkaista sisältöä,
käydä keskustelua ja sitä voi myös hyödyntää mainonnan saapumissivuna
erilaisten asiakkaille suunnattujen ehdotusten viestimisessä.
Julkaise sisältöäsi sosiaalisessa mediassa
Sisällön julkaiseminen on sosiaalisessa mediassa
toteutettavan markkinoinnin ensimmäinen vaihe. Asiakkaiden tarpeita vastaavan
sisällön julkaiseminen omilla sivustoilla ja niiden lisäksi sosiaalisessa
mediassa on nykyaikainen vastine mainonnalle. Verkossa sisältöjen näkyvyys
ostajille ei perustu maksettuun mediatilaan, jolloin markkinointiviestinnässä voidaan
käyttää monia erilaisia sisältöjä ilman kustannusten karkaamista.
Esimerkkejä palveluista, joissa voit julkaista omaa
sisältöäsi ovat:
- YouTube
(videot)
- Facebook
(blogiartikkelit, videot, valokuvat)
- SlideShare
(presentaatiot, artikkelit)
- LinkedIn
- Twitter
Sisällön julkaisu sosiaaliseen mediaan lisää viestinnän
tavoittavuutta verkossa, kun asiakkaasi voivat kohdata julkaisemaasi sisältöä
myös omien verkkosivujesi ulkopuolella. Samalla kasvavat mahdollisuutesi tulla
löydetyksi hakukoneista, etenkin jos julkaiset viestiäsi monessa eri muodossa
(esimerkiksi tekstimuotoiset artikkelit, e-kirjat, valokuvat ja videot).
Yhdistä maksettu media ja ilmainen media
Sosiaalinen media on kehittymässä merkittäväksi mainosmediaksi.
Uusien mainosmuotojen edelläkävijä on Facebook-mainonta, jonka ulottuvilla on
jo lähes miljardi ihmistä. Facebook-mainonta on jo muuttanut verkkomainonnan
perusteita, sillä Facebook-mainonnan kohdistaminen ei perustu katseltuihin
sivuihin tai sisältöihin, vaan käyttäjään ja hänen itsestään kertomiinsa
tietoihin.
Markkinointi sosiaalisessa mediassa voi sisältää maksettua
mainontaa ja vapaaehtoiseen jakamiseen perustuvaa ilmaista mediaa.
Luo suhteita ja keskusteluja
Huomionarvoisen sisällön julkaiseminen auttaa luomaan
suhteita. Kun olet saanut yhteyden tavoittelemiisi ihmisiin, voit käydä keskusteluja yksittäisten
henkilöiden tai ryhmien kanssa. Jotkin sosiaalisen median sivustoista tarjoavat
mahdollisuuden myös omien ryhmien muodostamiseen, jolloin samasta aiheesta
kiinnostuneet voivat helposti liittyä keskusteluun.
Asiakaspalvelu on yksi sosiaalisen median mahdollisuuksista.
Luonteeltaan monisuuntaiset ja yhteisölliset työvälineet soveltuvat
erinomaisesti asiakkaiden ongelmatilanteiden ratkaisemiseen, ja yrityksen oman
asiakaspalveluhenkilöstön työpanos ei välttämättä ole ratkaisevassa roolissa
asiakkaiden ratkaistessa monia ongelmia jakamalla yhteistä tietämystään.
Ohjaa ostajat sinne, missä heille voidaan myydä
Huomion ansaitseminen on myynnin ensimmäinen vaihe, ja
sosiaalinen media on tehokas kanava mielenkiinnnon herättämiseen. Konkreettisia
tuloksia syntyy kuitenkin vain, mikäli kiinnostuneet ostajat osataan sopivissa
kohdissa poimia ja ohjata oikeisiin paikkoihin, joissa heille voidaan myydä. "Myyminen"
voi tässä yhteydessä tarkoittaa paitsi konkreettista tuotteen tai palvelun
hankintaa, myös asiakkaan muunlaista siirtymistä ostoprosessin vaiheesta
toiseen.
Markkinoijan omat verkkosivut, mahdollinen blogi ja
käytettävät sosiaalisen median sivustot muodostavat digitaalisen
markkinoinnin arkkitehtuurin, jossa jokaisella kokonaisuuteen kuuluvalla
osalla on oma roolinsa. Omat verkkosivut soveltuvat erilaisten sisältöjen
julkaisuun ja toisaalta tuloksia tuottavien konversiopisteiden ylläpitoon,
sosiaalisen median sivustot toimivat useimmiten eräänlaisina laajennuksina ja
paikkoina asiakaskontaktien luomiseen ja osittaiseen hoitamiseen. Tärkeää on
paitsi valita kokonaisuuteen sisällytettävät osat, myös rakentaa niiden väliset
integroinnit siten, että ne muodostavat tehokkaan sisäverkon ihmisten ja
sisältöjen siirtämiseksi sinne, missä tulosta on tehtävissä.
Sosiaalisen median strategia
Tulokselliseen markkinointiin sosiaalisessa mediassa ei
riitä, että luot organisaatiollesi käyttäjätilit ja profiilit (Facebook-sivu,
LinkedIn-sivu jne.) ja julkaiset niiden kautta satunnaisesti jotain sisältöä.
Sosiaalisessa mediassa on kyse kuuntelusta, keskusteluun osallistumisesta ja
arvon tuottamisesta muille keskustelijoille. Tavoitteenasi on luoda ja
ylläpitää suhteita organisaatiosi toiminnan kannalta oikeiden ihmisten kanssa.
-Hanna
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti