lauantai 26. lokakuuta 2013

Palvelumuotoilu

Palvelumuotoilulla tarkoitetaan palveluiden kaupallista kehittämistä muotoilun menetelmiä hyödyntäen. Palvelukokemus suunnitellaan vastaamaan käyttäjän tarpeita ja palveluntarjoajan liiketaloudellisia tavoitteita.
Muotoiluajattelu mahdollistaa uusien, haluttavien, toteutettavien ja käyttökelpoisten palvelujen sekä suunnitteluratkaisujen kehittämisen. Muotoiluajattelu hyödyntää luovia työskentelytapoja, joiden avulla tuotetaan kokonaan uusia ratkaisuja suunnitteluongelmiin. Keskeistä muotoiluajattelussa on ihmiskeskeisyys ja käyttäjätiedon hyödyntäminen.

Hyödyt
  •  palvelun erilaistaminen
  • tuottavuuden parantaminen: sisäisten prosessien tehostaminen ja käytettävyys
  • ymmärrys asiakkaiden tarpeista
  • uusien liiketoimintamahdollisuuksien löytäminen
  • asiakaskokemusten parantaminen: asiakastyytyväisyys, suosittelun ja uskollisuuden kasvattaminen
  • nopeuttaa palvelujen kehittämistä
  • visuaalisuus ja konkretisointi edesauttaa kommunikointia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti