Palvelumuotoilulla tarkoitetaan palveluiden kaupallista
kehittämistä muotoilun menetelmiä hyödyntäen. Palvelukokemus suunnitellaan
vastaamaan käyttäjän tarpeita ja palveluntarjoajan liiketaloudellisia
tavoitteita.
Muotoiluajattelu mahdollistaa uusien, haluttavien,
toteutettavien ja käyttökelpoisten palvelujen sekä suunnitteluratkaisujen
kehittämisen. Muotoiluajattelu hyödyntää luovia työskentelytapoja, joiden
avulla tuotetaan kokonaan uusia ratkaisuja suunnitteluongelmiin. Keskeistä
muotoiluajattelussa on ihmiskeskeisyys ja käyttäjätiedon hyödyntäminen.
Hyödyt
- palvelun erilaistaminen
- tuottavuuden parantaminen: sisäisten prosessien tehostaminen ja käytettävyys
- ymmärrys asiakkaiden tarpeista
- uusien liiketoimintamahdollisuuksien löytäminen
- asiakaskokemusten parantaminen: asiakastyytyväisyys, suosittelun ja uskollisuuden kasvattaminen
- nopeuttaa palvelujen kehittämistä
- visuaalisuus ja konkretisointi edesauttaa kommunikointia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti